SAK k návrhu novely Ústavy Slovenskej republiky

SAK k návrhu novely Ústavy Slovenskej republiky

Zdroj: SAK, z dňa 25.9.2025

Stanovisko Slovenskej advokátskej komory k návrhu novely Ústavy Slovenskej republiky (parlamentná tlač 733)

Slovenská advokátska komora (SAK) považuje za zásadné, aby Slovenská republika pri akýchkoľvek ústavných zmenách zachovávala lojalitu k právu Európskej únie a dôsledne rešpektovala svoje medzinárodné záväzky, najmä v oblasti ochrany ľudských práv a základných slobôd. Tieto princípy sú základom právneho štátu a predpokladom dôveryhodnosti Slovenskej republiky v európskom a medzinárodnom priestore. Pri navrhovaných zmenách Ústavy SR je preto potrebné dôsledne zohľadňovať ich možné účinky nielen na vnútroštátny právny poriadok, ale aj na záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z členstva v Európskej únii a z medzinárodných zmlúv.

SAK ako nezávislá samosprávna profesijná organizácia rešpektuje právo ústavodarcu rozhodovať o zmenách v Ústave Slovenskej republiky. Uvedomujeme si, že ide o oblasť, na ktorú existujú rôznorodé názory v odbornej aj širšej verejnosti, vrátane členov komory. Komora rešpektuje právo každého advokáta na individuálny odborný a hodnotový postoj.

Z uvedeného dôvodu sa komora nevyjadruje k jednotlivým ustanoveniam návrhu, ktoré majú primárne kultúrno-etický rozmer. Považujeme však za potrebné poukázať na to, že navrhované doplnenie Čl. 7 Ústavy SR o nové odseky 6 a 7 otvorilo relevantnú odbornú polemiku týkajúcu sa možného vplyvu tejto zmeny Ústavy SR na vzťah vnútroštátneho práva k právu Európskej únie a medzinárodným záväzkom Slovenskej republiky.

SAK sa tejto téme odborne venovala v rámci činnosti svojich pracovných skupín, pričom analyzovala možné dopady na systém ochrany základných práv, prednosť práva EÚ a záväzky vyplývajúce z medzinárodného práva. V rámci prípravy podkladov boli oslovení viacerí odborníci na ústavné a európske právo. Získané stanoviská potvrdzujú, že odborná verejnosť nie je jednotná v otázke výkladu navrhovaných ustanovení.

Nemalá časť odborníkov upozorňuje na riziko nejasného alebo nesprávneho výkladu, ktorý by potenciálne mohol viesť k selektívnemu spochybňovaniu záväznosti práva EÚ a medzinárodného práva. Iní odborníci poukazujú na to, že tieto riziká existujú, ale sú dobre eliminovateľné pri zachovaní funkčnosti slobodného a nezávislého Ústavného súdu SR. V tejto súvislosti existuje odborný konsenzus, že Ústavný súd SR bude aj naďalej kľúčovým orgánom pri výklade a aplikácii Ústavy SR a garantovaní základných práv a slobôd.

Súčasne však zaznieva odborná kritika týkajúca sa legislatívnej a terminologickej (ne)presnosti navrhovaného znenia, a to aj zo strany odborníkov, ktorí inak považujú cieľ precizovania vzťahu medzi vnútroštátnym, európskym a medzinárodným právom za legitímny.

SAK nemá ambíciu vstupovať do hodnotových alebo politických aspektov tejto diskusie. Avšak v prípade návrhov, ktoré sa dotýkajú ochrany základných práv a slobôd považujeme za našu povinnosť poukazovať na nevyhnutnosť dôsledného zohľadnenia princípov právneho štátu, partikulárne právnej istoty, legislatívnej čistoty a terminologickej presnosti. Zmeny základného zákona štátu s potenciálnym dopadom na systém ochrany ľudských práv si vyžadujú dôkladnú analýzu, jasné odôvodnenie a ideálne čo najširší odborný a spoločenský konsenzus.