Povinné používanie elektronickej registračnej pokladnice sa bude vzťahovať aj na advokátov

Povinné používanie elektronickej registračnej pokladnice sa bude vzťahovať aj na advokátov

Zdroj: SAK, z dňa 9.1.2015

Povinné používanie elektronickej registračnej pokladnice sa bude vzťahovať aj na advokátov

Národná rada SR schválila 30. októbra 2014 novelu zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov, ktorou sa zaviedla možnosť používania virtuálnej registračnej pokladnice. O tom, čo to znamená pre advokátov sme sa rozprávali s JUDr. Vierou Gajdošovou, generálnou riaditeľkou sekcie legislatívnej a majetkovoprávnej, ktorá riadi útvar, ktorý spolupracuje pri vypracovávaní návrhov právnych predpisov v gescii Ministerstva financií SR.

 

  • Aká bola motivácia Ministerstva financií SR pre navrhované zmeny v zákone o dani z príjmov?

    Ministerstvo financií sa dlhodobo zameriava na boj proti daňovým únikom. Doteraz boli legislatívne zmeny zamerané predovšetkým na daň z pridanej hodnoty, v tomto roku sme našu pozornosť zamerali na daň z príjmov. Navrhované zmeny zákona o dani z príjmov sú veľmi adresne nastavené do tých oblastí, kde sme buď v porovnaní so zahraničím mali oveľa liberálnejší postoj alebo dochádzalo v týchto oblastiach k zneužívaniu zákona a k daňovým únikom.

    Novela zákona odstránila možnosť znižovania základu dane prostredníctvom položiek osobnej potreby daňovníka v neprimeranej výške vrátane uplatnenia daňových odpisov z tzv. luxusných áut (ak si podnikateľ na luxusné auto „zarobí“, môže si daňové odpisy uplatniť v plnej výške). Zreálňuje sa pri vybraných druhoch majetku uplatnenie daňových odpisov v čase primeranom dobe použiteľnosti daného majetku (konkrétne nevýrobné budovy). Predmetné zmeny sa nedotýkajú podnikateľov, ktorí aj doteraz vykazovali základ dane neznížený o položky osobnej potreby. Rovnako sa nemení systém odpisovania a daňovníci si môžu zahrnúť do daňových výdavkov celú vstupnú cenu, avšak inak časovo rozdelenú.

 

  • Aké opatrenia na odstránenie administratívnej náročnosti pre daňové subjekty navrhlo Ministerstvofinancií SR?

    K najväčším opatreniam odstraňujúcim administratívnu náročnosť patrí nesporne zjednodušenie výpočtu a spôsobu platenia preddavkov na daň z príjmov fyzických osôb. Nemalou úpravou smerujúcou k zníženiu administratívnej náročnosti bolo aj zavedenie možnosti výberu uplatnenia paušálnych výdavkov vo výške 80 percent pri majetku, ktorý má aj charakter osobnej potreby, kde sa zavádza akási daňová amnestia, podľa ktorej správca dane nebude skúmať, či daňovník aj skutočne využíva takýto majetok na 80 percent ako obchodný majetok alebo nie.

    K neposledným opatreniam patrí aj zjednodušenie vedenia evidencie prijatých tržieb na elektronickej registračnej pokladnici (ERP) alebo virtuálnej registračnej pokladnici (VRP).

    V budúcnosti sa počíta aj so zjednodušením tlačív pre podávanie daňových priznaní, čo by malo prispieť k zníženiu administratívnej náročnosti.

 

  • Sú v návrhu špecifiká týkajúce sa advokátov, jednak vo vzťahu k advokátom vykonávajúcim povolanie ako samostatne zárobkovo činné osoby a jednak vo vzťahu k advokátom vykonávajúcim advokáciu prostredníctvom obchodnej spoločnosti, predovšetkým ako konatelia spoločnosti s ručením obmedzeným?

    V novele zákona o dani z príjmov nie sú zadefinované špecifické úpravy vzťahujúce sa k činnosti advokátov bez ohľadu na skutočnosť, v akom vzťahu túto činnosť vykonávajú.

    Jedinou úpravou, ktorá sa týka poskytovania advokátskych služieb v rámci právneho poradenstva je na strane objednávateľa týchto služieb, a to v tom smere, že úhrady za právne poradenstvo si môžu objednávatelia dať do daňových výdavkov až po zaplatení.

    Podľa ostatnej novely zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave finančných orgánov (ďalej len „novela zákona o ERP“) sa rozširuje okruh povinných používateľov elektronickej registračnej pokladnice, okrem iných, aj o poskytovateľov právnych činností. Teda povinné používanie elektronickej registračnej pokladnice sa bude vzťahovať aj na advokátov.

 

  • Aký bol cieľ úpravy, ktorou sa zaviedla všeobecná povinnosť na používanie elektronickej registračnej pokladnice?

    Cieľom schválených opatrení týkajúcich sa povinného používania elektronickej registračnej pokladnice má byť maximálna eliminácia krátenia prijatých tržieb. Motiváciou boli pretrvávajúce problémy pri prijímaní hotovostných platieb, keď tak verejnosť, ako aj kontrolné daňové orgány zaznamenávali nevydávanie tzv. pokladničných dokladov (bločkov) a reagovalo sa na podnety občanov, ktorí upozorňovali na nezákonné postupy niektorých podnikateľských subjektov pri prijímaní hotovostných úhrad.

 

  • Novelou zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov ste zaviedli možnosť používania virtuálnej registračnej pokladnice. Čo to znamená pre daňové subjekty a konkrétne pre advokátov?

    Podľa novely zákona o ERP, virtuálna registračná pokladnica (VRP) je prostredie zriadené Finančným riaditeľstvom SR na jeho webovom sídle,on-line prepojené s inými informačnými systémami finančnej správy. Na jej používanie je potrebné internetové pripojenie koncového zariadenia a tlačiareň na vytlačenie pokladničného dokladu. Používať bude možné len virtuálnu registračnú pokladnicu, ktorá je zriadená na webovom sídle finančného riaditeľstva, pričom na jedno predajné miesto môže byť vytvorený len jeden prístup do virtuálnej registračnej pokladnice.

    Virtuálna registračná pokladnica bude podnikateľom k dispozícii bezplatne ako aplikácia, ktorá bude komunikovať prostredníctvom koncového zariadenia, ktorým je elektronické zariadenie, umožňujúce prístup do prostredia virtuálnej registračnej pokladnice a tlač pokladničných dokladov, iných dokladov a výstupov z virtuálnej registračnej pokladnice. Koncovým zariadením je napríklad počítač, notebook, tablet, mobilný telefón, ktoré sú pripojiteľné na tlačiareň. Pri používaní virtuálnej registračnej pokladnice bude môcť podnikateľ využívať svoje súčasné vybavenie, t. j. počítač, tablet, resp. mobilný telefón.

    Podnikateľské subjekty (teda aj advokáti) sa budú môcť rozhodnúť, akú registračnú pokladnicu si vyberú, buď klasickú elektronickú registračnú pokladnicu alebo novú virtuálnu registračnú pokladnicu, podľa toho, ktorý typ im bude viac vyhovovať. V tomto smere budú musieť ešte pri virtuálnej registračnej pokladnici zohľadniť, koľko pokladničných dokladov za mesiac vydajú. Zo zákona existuje obmedzenie na používanie virtuálnej registračnej pokladnice, a to, že podnikateľ môže používať virtuálnu registračnú pokladnicu, len ak počet vyhotovených pokladničných dokladov za všetky jeho predajné miesta spolu za mesiac neprekročí počet 1 000.

    Používanie elektronickej registračnej pokladnice alebo virtuálnej registračnej pokladnice platí pre všetkých podnikateľov rovnako, a preto pre advokátov neexistujú žiadne osobitné pravidlá.

    Pre používanie virtuálnej registračnej pokladnice bude na web stránke finančného riaditeľstva k dispozícii príslušný manuál.

 

  • Aký bude rozdiel medzi doterajším používaním pokladničných dokladov a virtuálnou registračnou pokladnicou?

    Ak ide o porovnanie pokladničných dokladov vyhotovených elektronickou registračnou pokladnicou a virtuálnou registračnou pokladnicou, oba tipy budú vyhotovovať rovnaké pokladničné doklady, ktoré sa po vyhotovení odovzdávajú zákazníkovi (klientovi). Údaje pokladničného dokladu sú ustanovené v § 8 zákona o používaní ERP.

    Pokiaľ ide o porovnanie používania elektronickej registračnej pokladnice a virtuálnej registračnej pokladnice bude vo svojej podstate rovnaké, t. j. oba typy budú slúžiť na evidenciu prijatých tržieb. Hlavným rozdielom medzi nimi je, že pri použití virtuálnej registračnej pokladnice nebude musieť podnikateľ kupovať samotnú pokladnicu a bude pracovať on-line systémom.

 

  • Týka sa používanie elektronickej registračnej pokladnice, resp. virtuálnej registračnej pokladnice všetkých prijatých platieb, keďže advokáti sú často len platobným miestom a prijatá finančná hotovosť je určená pre tretiu osobu?

    Na úvod treba povedať, že podnikatelia, ktorí poskytujú právne činnosti sa budú môcť rozhodnúť, či budú od budúceho roka využívať klasickú elektronickú registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu.

    Podľa novely zákona o ERP, ktorú Národná rada SR schválila 30. októbra 2014, sa od 1. januára 2015 do zoznamu služieb, na ktoré sa vzťahuje povinnosť evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici zaradili aj právne činnosti. Podnikateľ – advokát, teda bude mať povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu od 1. apríla 2015. Bude mať tri mesiace na to, aby si elektronickú registračnú pokladnicu kúpil, vybral si servisnú organizáciu, požiadal o pridelenie daňového kódu pokladnice a elektronickú registračnú pokladnicu uviedol do prevádzky.

    Namiesto elektronickej registračnej pokladnice bude môcť od 1. apríla 2015 používať aj virtuálnu registračnú pokladnicu.

    Oba typy pokladnice (ERP aj VRP) musí podnikateľ používať na evidenciu prijatých tržieb, ktoré získa v hotovosti alebo inými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť (platobné karty, platobné poukážky) za poskytnutie svojich služieb (právne činnosti), t. j. odmeny, ktorá je jeho zdaniteľným príjmom.

    Po zaevidovaní tržby v elektronickej registračnej pokladnici alebo vo virtuálnej registračnej pokladnici musí podnikateľ vydať zákazníkovi (klientovi) pokladničný doklad.

    Pre úplnosť treba uviesť, že na bezhotovostné prijímanie platieb (platby vykonané bankovým prevodom v banke, prostredníctvom internetbankingu alebo šekom na účet podnikateľa) sa povinnosť používania elektronickej registračnej pokladnice alebo virtuálnej registračnej pokladnice nevzťahuje.

 

  • Kedy plánujete spustenie virtuálnej registračnej pokladnice?

    Možnosť používania virtuálnej registračnej pokladnice ustanovuje novela zákona o ERP na 1. apríla 2015. Po tomto termíne bude možné za podmienok ustanovených touto novelou zákona používať na evidenciu tržieb virtuálnu registračnú pokladnicu, ak pôjde o podnikateľa, ktorý nemal povinnosť evidovať tržby podľa zákona o používaní ERP pred 1. 1. 2015. Do tejto skupiny podnikateľov patria aj advokáti.

    Ostatní podnikatelia, t. j. tí, ktorí do 31. 03. 2015 začali predávať tovar, alebo poskytovať služby uvedené v prílohe č. 1 zákona o používaní ERP v znení pred 1. 1. 2015, budú môcť začať používať virtuálnu registračnú pokladnicu až od 1. 1. 2016.

 

  • Aké budú konkrétne technické podmienky na používanie virtuálnej registračnej pokladnice?

    Podmienky používania sú ustanovené novelou zákona o ERP. Pokiaľ ide o ďalšie povinnosti, ktoré je potrebné uplatňovať pri používaní virtuálnej registračnej pokladnice, tieto sú rovnaké, ako pri používaní elektronickej registračnej pokladnice, len s tým rozdielom, že pri používaní virtuálnej registračnej pokladnice sa napr. nepoužíva kniha pokladnice a nie je povinnosť vyhotovovať intervalové uzávierky.

    Bližšie informácie týkajúce sa pripojenia virtuálnej registračnej pokladnice budú k dispozícii na web stránkach finančného riaditeľstva, preto ich odporúčam sledovať na webovom sídle finančného riaditeľstva.

    V súčasnosti sú zatiaľ zverejnené na webovom sídle ministerstva financií praktické príklady k novele zákona o ERP, a to konkrétne na web stránke http://www.finance.gov.sk/Default.aspx?CatID=8581.